Kesällä 2015 Punkalaitumen kirkkoneuvostossa päätettiin valita nimikkolähetiksi Juhaninmäen perhe, joka työskenteli tuolloin Nepalissa. Esityksen tehneen lähetystyöryhmän mielestä oli tärkeää saada nimikkolähetti, jonka kautta lähetystyö konkretisoituu ja tulee tutummaksi seurakuntalaisille. Koko Juhaninmäen perhe onkin vuosien varrella tehnyt vierailuja Punkalaitumelle ja olemme saaneet puolin ja toisin tutustua toisiimme, lähetystyöhön Aasiassa ja nyt myös Afrikassa.

Teressa ja Janne Juhaninmäki, Tansania

Juhaninmäen nelihenkinen perhe on aiemmin asunut useita vuosia Nepalissa. Teressa on syntynyt Hensingissä ja hän on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri ja toimintaterapeutti. Nepalissa Teressa toimi alueellisena Nepalin kehitysyhteistyökoordinaattorina yhdessä paikallisten kumppaneiden kanssa. Ullavalta lähtöisin oleva Janne on koulutukseltaan medianomi ja Nepalissa hän sijaisti vapaaehtoistyön koordinaattoria. Juhaninmäet matkasivat Nepaliin elokuussa 2015.

Marraskuussa 2019, neljän Nepalissa vietetyn vuoden jälkeen, Juhaninmäen perhe siirtyi itäiseen Afrikkaan. Teressa toimii nyt itäisen Afrikan aluepäällikkönä ja Janne Tansanian kummityön koordinaattorina, molemat Suomen Lähetysseuran työntekijöinä. Heidän kotinsa on nyt siis Tansaniassa. Mukana ovat tietenkin myös tyttäret Olivia ja Belia. Nepalin haastavat olosuhteet saivat perheen päätöksen ja muutoksen aikaan. Punkalaitumen seurakunnan lähetystyöryhmä päätti, että jatkamme matkaamme lähettiemme mukana ja tuemme heidän työtään Arushassa, Tansaniassa.

Oleskeluluvat ja työluvat mahdollistavat Tansaniassa täysimääräisen työnteon ja elämisen. Ulkomaalaisilta maassa asuvilta vaaditaan nykyään myös tansanialainen henkilöllisyystunnus. Alkutaival uudessa maassa sisältää tietenkin swahilin kielen, aivan erilaisen kulttuurin ja uuden työn omaksumista. Koronavirus aiheutti heti keväällä 2020 huolta ja maailmanlaajuisia muutoksia, minkä seurauksena Suomen Lähetysseyra kutsui työntekijöitään koti-Suomeen. Elokuussa 2020 Juhaninmäet pääsivät kuitenkin takaisin Arushaan työtään jatkamaan ja lapsetkin jatkoivat koulunkäyntiä brittiläisen koulujärjestelmän mukaisesti kahta luokkaa ylempänä kuin vastaavan ikäiset suomalaiset koululaiset.

Juhaninmäkien työtä Tansaniassa tuetaan seurakunnassamme monin eri tavoin: kesäisin torilla pidetään suosittua Lähetyskahvilaa, syksyisin on seurakunnan syysmyyjäiset yhdessä diakoniatyön kanssa. Myös kolehdein keräämme avustusta kentälle Tansaniaan.

Seuraa toimintaamme ja tule mukaan!

Uutiskirjeet

Teressa ja Janne kirjottavat muutaman kerran vuodessa kuulumisia Tansaniasta. Lähettiperheen uutiskirjeen voit tilata Suomen Lähetysseuralta sähköpostitse: ulkomaankirje@suomenlähetysseura.fi. Terveiset Tansaniasta kuulet myös Lähetyssihteeriltämme, Leena Nikkaselta, seurakunnan lähetystyön järjestämissa tapahtumissa.