Hautajaiset

"Älköön sydämenne olkoon levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan." (Joh.14:1-2)

Läheisen ihmisen kuollessa suru varjostaa elämän. Elämän rajallisuus tulee vastaan. Kristinuskon sanoman kautta meillä on toivo jälleennäkemisestä. Kuolema ei ole kaiken loppu, vaan ikkuna toiseen todellisuuteen.

Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan työntekijät ovat apuna ja tukena hautajaisten suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Heiltä saa myös keskusteluapua surun keskellä.

Hautajaisjärjestelyt käynnistyvät ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon ja yksityiseen hautaustoimistoon.

Kirkkoherranviraston työntekijän kanssa voi sopia hautajaisten yksityiskohdista: hautauspäivästä, hautapaikasta, siunauksen toimittavasta papista, kanttorista ja muistotilaisuuden pitopaikasta, mikäli se järjestetään seurakunnan tiloissa.

Yksityisen hautaustoimiston henkilökunnan kanssa sovitaan arkusta tai uurnasta sekä vainajan kuljetuksesta. Hautaan siunaaminen voidaa toteuttaa kirkossa tai haudalla.

Et ole menetyksesi kanssa yksin. Seurakunnasta saat tukea ja apua myös hautajaisten jälkeen. Yhteyttä voit ottaa suoraan pappiin tai voit tiedustella kirkkoherranvirastosta mahdollisuutta osallistua sururyhmään.

Muistotilaisuus

Siunaustilaisuuden jälkeen pidetään yleensä muistotilaisuus. Muistotilaisuus voidaan viettää kotona, seurakunnan tiloissa tai muussa juhlatilassa. Muistotilaisuuden tarjoilusta huolehtivat omaiset tai ulkopuolinen pitopalvelu. Papin ja kanttorin osallistumisesta muistotilaisuuteen sovitaan etukäteen heidän kanssaan.

Papin, kanttorin ja tilojen varaukset tehdään kirkkoherranvirastossa puh. 040 8048819.

Toimituskeskustelu sovitaan erikseen siunaavan papin kanssa.

Hautapaikan hankkiminen

Hautapaikan hankkimisessa auttaa hautausmaan ja kirkkoherranviraston henkilökunta.
Oikeus hautaan luovutetaan vain kuolemantapauksen yhteydessä. Samalla hautaoikeus voidaan luovuttaa myös vainajan omaiselle.

Omainen voi lunastaa haudan 25 vuodeksi. Vainajan tuhka voidaan myös sirotella sirottelualueelle.

Hautapaikkamaksut

Hautauspalvelumaksut

Lisätietoja: kirkkoherranvirastosta puh. 040-8048819

Hautojen hoito

Haudanhoito kuuluu hautaoikeuden haltijalle. Omaiset ovat näin vastuussa haudan hoidosta. He voivat huolehtia siitä itse tai antaa sen seurakunnan tehtäväksi. Hautainhoidosta voi sopia joko yhdeksi, viideksi tai kymmeneksi vuodeksi.

Haudan reunustaminen esim. aidalla ja kiveyksillä on kielletty. Seurakunta voi määrätä haudalta poistettavaksi tai poistaa aidat, puut, pensaat sekä työturvallisuutta vaarantavat irtokivet, hautalyhdyt ja muut tekijät.

Hautojen hoitomaksut

Lisätietoja: kirkkoherranvirastosta puh. 040 8048819

Toivomus omien hautajaisten järjestämisestä

Allaolevasta "Hautajaisjärjestelyni"-linkistä löytyy lomake, jonka tulostamalla ja täyttämällä voit kirjata toiveesi siitä, miten omat hautajaisesi järjestettäisiin. Laita lomake testamentin tai muiden tärkeiden asiapapereiden kanssa samaan paikkaan tai anna se jollekin sukulaiselle tai ystävälle.

Hautajaisjärjestelyni

Linkkejä

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Yhteystietomme

Postiosoite:

Punkalaitumen seurakunta/ kirkkoherranvirasto

Kostilantie 67, 31900 Punkalaidun

Puhelin:

Sähköpostiosoite:

punkalaidun.srk@evl.fi

Kirkkoherranvirasto on avoinna maanantaisin ja torstaisin 9:00 - 13:00, mutta poikkeuksellisesti suljettu 21.12.2023

Lisäksi erikseen sopimalla soittamalla aukioloaikana tai milloin vaan sähköpostilla.