Uutislistaukseen

Punkalaitumen seurakunta liittyy 1.1.2022 Tampereen aluekeskusrekisteriin

Punkalaitumen seurakunta liittyy Tampereen aluekeskusrekisteriin

Punkalaitumen seurakunta liittyy Tampereen aluekeskusrekisteriin vuoden 2022 alusta alkaen. Aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito, muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen. Oma kirkkoherranvirasto säilyy Punkalaitumella tämän uudistuksen jälkeenkin.

Vuonna 2019 toimintansa aloittaneeseen aluerekisteriin kuuluvat tällä hetkellä Tampereen seurakunnat sekä 15 muuta seurakuntaa, vuoden 2022 alusta jokaisen seurakunnan on kuuluttava johonkin aluekeskusrekisteriin.

Aluekeskusrekisterin palvelut helpottavat asiointia

Aluekeskusrekisterin palveluita tarvitaan muun muassa tilattaessa sukuselvitys vainajan perunkirjoitusta varten. Sukuselvityksen voi tilata Tampereelta puhelimitse tai sähköisesti. Yhteen sukuselvitykseen voidaan merkitä vainajan muutot kaikkien niiden seurakuntien osalta, jotka kuuluvat aluekeskusrekisteriin. Tämä säästää omaisten aikaa ja kustannuksia, kun sukuselvitystä ei tarvitse pyytää jokaisesta seurakunnasta erikseen. Viimeistään vuoden 2022 alusta alkaen yhdelle sukuselvitykselle saadaan vainajan muuttohistoria koko Suomen alueelta.

Aluekeskusrekisterissä suositellaan sähköistä asiointia. Lisäksi aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–15. Kirkollisista toimituksista ja hauta-asioista sovitaan paikallisesti aivan kuten ennenkin ja kaikki muu asioiminenkin on edelleen mahdollista oman kirkkoherranvirastomme kautta.

2021-12-10 11:17:50.0